78
REGISTRES
DU BUREAU                                               [i5o3]
drentleur chemin en retournant à la tournelle Sainct Victor t2', et remontant à la porte Bordelles W. Et quant led. sr Evesque fut à l'entrée de lad. eglise Saincte Geneviefve, l'abbé d'icelle eglise vint au de­vant de luy soubz le chappiteau du portail, et là luy présenta l'aspargèz dont il print l'eaue benoiste et en donna aud. abbé et assistens. Ce fait mond. sr le Prevost des Marchans dit aud. abbé telles parolles ou femblables :
"Monsr l'Evesque de Paris, que ici est, nous a «esté presenté par mons' l'abbé de Saint Victor "comme nostre Evesque, pour le admener en ceste «eglise et estre par vous receu et faire les solemp-« niiez en tel cas requises. "
Ce fait led. Evesque fut conduict, jusques devant le grand aulel d'icelle eglise, où là fit ses prieres; et ce pendant fut dit sur luy par led. abbé auscunes entenes et oraisons. Et après alla led. Evesque baiser les reliques sur le grant autel, et donna ung drap de damalz vermeil. Et de là s'en alla au revestiere d'icelle eglise", où il fut chaussé et revestu des abbitz pontifficaux ; et illec fit le serment aud. abbé en tel cas accoustumé. Et de là fut mené près dud. grant autel et assis en une chaize, et lui fut baillé ung livre des Euvengilles entre ses mains. Et fut eslevé et porté par les religieux d'icelle esglise jusques hors le portail soubz led. chappiteau. Et là, par le pro­cureur dud. sr Evesque, es presences de son bailly et autres ses officiers, furent appellez monsr de Che­vreuse, monsr de Montmorency à cause de sa terre d'Escouen, monsr de Macy, monsr de Montjay, mons' de La Tremoulle à cause de sa terre de Con­flans, les seigneurs de La Queue en Brye, monsr de Lusarches, ses seigneurs vassaulx, lesquelz sont tenuz de porter et conduire led. sr Evesque depuis lad. eglise Saincte Geneviefve jusques en l'eglise Nostre Dame de Paris; par lesquelz seigneurs vas­saulx il fut mené dud. lieu et porté en lad. chaize jusques devant lad. eglise Saincte Geneviefve des Ardens f4', où là l'atlendoient Mess" de l'Eglise de Paris en procession. Et par monsr le Doien de lad. eglise lui fut presentée l'eaue benoiste, de laquelle
sorier de ses sallepeslres et Prevost des Marchans de lad. Ville, que tout l'onneur et reverence qu'ilz pourroient faire aud. sr Evesque, ilz luy feroient, et se trouveroient au jour ordonné pour l'acom-pagner et le recevoir ainsi qu'ilz estoient tenuz de faire.
Station dud. Evesque en l'eglise S' Victor,'
et reception
par les Prevost des Marchans et Escuevins.
El le dimenche ensuivant xxi° jour dud. mois de May, mesd. s" les Prevost des Marchans et Esche­vins, acompaignez de plusieurs notables bourgois et marchans, environ six heures du matin, sc trans­portèrent en l'eglise Saint Victor, où illec, à l'entrée d'icelle eglise, monsr l'abbé de lad. eglise Saint Victor dit à monsr le Prevost des Marchans telles ou sem­blables paroles :
"Mess™, veez cy monsr maistre Estienne de Pon-"dier, lequel a esté esleu Evesque de Paris, et son k eslection confermée par monsr l'arcevesque de Sens, " et receu par le Roy nostre s° au serment de fidélité, "lequel je vous presente, à ce que le conduisez jus-"ques en l'eglise Madame Sainte Genevieve et de là «en son eglise de Nostre Dame de Paris, pour prendre "possession de sond, eveschié.n
A quoy luy fut respondu par mond. sr le Prevost, adreçant sa parole aud. Evesque :
"Monsr, nous vous recevons en nostre ville f1' et " sommes trés Joyeulx de vostre eslection et promo-"tion en vostred. eveschié, et trés vouluntiers vous "conduirons partout où il appartiendra, et vous "ferons les honneurs et services que nous sommes k tenuz vous l'aire. "
Et puis, luy dit ses paroles : Gloria, laus et honor tibi sil. Benedictus qui venit.
Reception et station en l'eglise S'° Geneviefve.
Et d'ilJec se partit mond. sr l'Evesque de Paris, acompaignédesd. Prevost des Marchans et Eschevins, les ungs à destre et autres à senestre, el le condui­sirent j Lisques en l'eglise Saincte Geneviefve; et prin-
O Le Begislre porte : «en nostre eveschié n; mais c'est une inadvertance du copiste, qui a commis ici un bourdon.
(2)   L'emplacement du pont de la «Tournelle" indique d'une façon suffisamment approximative la position de la tour «Saint-Victor, » dite aussi de Saiul-Bernard, et plus communément désignée sous le nom de «Tournelle.»
(3)   La porte «Bordelles," dont le nom a subi diverses modifications par bienséance, était dite aussi porte «Saint-Marcel,» parce qu'elle s'ouvrait sur le faubourg de ce nom, à l'entrée dela rue actuelle Descartes, jadis rue «Bordet.» (A. Bonnardot : Etudes archéo­logiques sur les anciens plans de Paris, p. 275.)
O L'église Sainte-Geneviève-des-Ardens, dite aussi «la Petite» par opposition à la grande église Sainte-Geneviève-du-Mont, était située rue .Veuve-Notre-Dame, à quelques pas du parvis de l'église cathédrale.